Mijn eetbare tuin

Planten met eetbare vruchten, bladen, wortels, knollen en bloemen groeien op steeds meer plekken op het erf. In de moestuin, de boomgaard, de kruidentuin, de sierborders, in de erfsingel en in de kas.

De moestuin is nu ongeveer 100m² groot met vaste, meerjarige en 1-jarige groenten, kleinfruit en eetbare bloemen. Met traditionele groente als kool, peulvruchten, wortelen, bieten, sla, uien en aardappelen. Maar dan van al deze gewassoorten ook de wat minder gebruikelijk, of die niet zomaar vers in de winkel te koop zijn. Zoals bijvoorbeeld witlof(wortels), tuinbonen, raapsteeltjes, groene asperges, rode rabarber. En ook zoete aardappel, artisjok, en verschillende soorten knoflook en sjalotten. Voor een goede combinatieteelt zaai ik bloemen en kruiden tussen de groenten, deze zijn lekker en mooi in een salade. In het vroege voorjaar staan hier nog de laatste wintergroenten waarvan dan nog geoogst wordt, als boerenkool en palmkool. De planten die overwinterd hebben groeien in het voorjaar verder uit, zoals radicchio, wintersla, asperges en Brave hendrik en zijn dan ook al vroeg te oogsten.

De tunnelkas vervroegt en verlengt het teeltseizoen. Hierin kweek ik veel groenten en bloemen eerst op, om ze dan als kleine sterke plantjes uit te poten in de tuin. In de zomer groeien hier de tomaten, paprika's en pepers.

Vlak bij de keuken is een kruidenster rondom de walnotenboom en boven het terras groeit een meters lange druivenwingerd. De druiven geven heerlijke sap.

ecologische_moestuin_zomerdruivenwingerd

In de boomgaard staan fruitbomen en bessenstruiken, rode en zwarte bessen, en op de grens met de moestuin staan frambozen en bramen. Van een aantal fruitbomen weet ik niet het ras, alleen dat het lekkere appels en peren zijn. Veder staan er een vijg, een moerbei, perzik en amandel (kruisbestuiving), hazelnootstruiken en een tamme kastanje die ik klein houd als struik.

Het gras wordt gemaaid door onze twee bonte schapen en een deel hooien we als voer voor de wintermaanden. De schapenmest met stro uit het winterhok, is een jaar later bruikbaar als rijpe mest op de moestuin. De kippen op het erf zijn een grotere uitdaging. Hun eitjes zijn lekker en hun mest gaat op de composthoop. Maar ze scharrelen in de moestuin alles door elkaar en pikken net gezaaide zaadjes weg. Aangezien ik ze niet wil opsluiten in een ren, dek ik het zaaisel dus maar af totdat de plantjes stevig zijn geworteld.

Alle oogst uit de tuin eten we vers in een maaltijd of verwerk ik in taarten en jam of gaat in de vriezer. Een deel wordt bewaard in de kelder of in kisten op een koele donkere plek in de schuur, een ander deel kuil ik in. Het lekkere daarbij is dat je zulke smaakvolle groente en de fruitigste jams en taarten eet, die je niet zomaar in de winkel koopt!

Ben je geïnspireerd geraakt door de beschrijving van mijn tuin en wil je verse groente gaan eten uit jouw eigen tuin? Ik denk graag met je mee over een geschikte indeling en invulling van jouw tuin met eetbare planten! Neem gerust contact op.